Per primer cop en la nostra història, fem una campanya oberta a tothom!
Si ets periodista o treballes al sector de la informació o la comunicació: Afilia’t, si encara no ho has fet! Formaràs part d’una organització que defensa els teus drets laborals i el Dret a la informació.
Si ets ciutadà o ciutadana: Fes la teva aportació perquè puguem seguir defensant un periodisme lliure i independent per una societat democràtica. Tenim recompenses per a tots els gustos!
El que farem amb els teus diners:
- Finançarem una campanya pel #periodigne, per sensibilitzar sobre la importància de les condicions laborals i una legislació que protegeixi el dret a la informació, entre d’altres.
- Refarem el nostre web. Comunicar digitalment és essencial!
- Crearem un servei d’assessorament laboral i fiscal específic per a freelances / periodistes a la peça i professionals amb projectes propis (amb l'estructura actual ens costa atendre la gran quantitat de professionals que ja no treballen amb contracte).
- Pagarem una persona que cerqui finançament i gestioni projectes per ser més sostenibles.
- Dedicarem recursos a impulsar plans d’igualtat en empreses.
- Creixerem arreu del territori català més enllà de Barcelona.
Aconseguir recursos per fer aquestes accions ens permetrà tenir més força per pressionar pels drets de la professió i per garantir el dret a la informació de la ciutadania.
Defensar els drets dels treballadors i les treballadores del sector de la informació i la comunicació és garantir unes condicions de treball dignes, el respecte a la deontologia, a l’ètica i a la independència periodística; és garantir també el Dret a la Informació de la ciutadania. Sense un periodisme lliure, independent i rigorós és molt difícil defensar la resta de drets: el dret a la sanitat, a l'educació, a l'habitatge, a la justícia, a l'atenció social, al treball, a uns serveis públics de qualitat. Sense periodisme lliure no hi ha democràcia.
Col·laborar amb el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat dels Professionals de la Comunicació és potenciar l’eina clau per millorar i defensar les condicions laborals i professionals dels i les periodistes i alhora defensar el dret de la ciutadania a una informació de qualitat.
La nostra precarietat és la teva desinformació
Aquest lema, que resumeix la tasca i els reptes que afrontem des del Sindicat, sorgeix d’un doble compromís:
- La defensa aferrissada de la Llibertat d’Expressió i del Dret a la Informació de la ciutadania. Perquè la informació és vital per a la democràcia i la formació de l’opinió pública. La informació no pot ser tractada com una mercaderia, sinó com un bé social bàsic.
- La millora de les condicions laborals dels i les periodistes. La lluita sindical per unes condicions laborals dignes és indispensable, perquè un periodisme fet amb llocs de treball precaris difícilment serà lliure i independent. La precarietat laboral dels i les periodistes provoca desinformació.

L’SPC ha donat suport a centenars de periodistes i professionals de comunicació des que va néixer, el 1993. Ha estat impulsor de moltes de les millores que ha viscut la professió i ha lluitat al costat dels i les professionals quan s’han amenaçat els seus drets. Ha estat referent per a la professió, tant a les redaccions com fora d'elles, i la seva presència ha esdevingut indispensable en tota mena de negociacions que han implicat els mitjans de comunicació, el seu personal i el periodisme en general. L'SPC ha esdevingut la força majoritària a les redaccions dels mitjans de comunicació a Catalunya.
L’SPC s’ha distingit també en la promoció de diverses iniciatives de suport a l’impuls de nous models de periodisme i nous models d’empresa periodística cooperativa. Ha estat sensible sempre a noves realitats professionals i s’identifica amb els sectors que busquen noves maneres de fer periodisme.
Junt amb altres entitats del sector –Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), Solidaritat i Comunicació (SICOM) i SomAtents– hem impulsat el manifest «15 accions per a un Periodisme digne», Pentadecàleg que recull les reivindicacions en diversos àmbits d'una bona part dels i les periodistes catalans i catalanes per dignificar la feina dels i les professionals de la informació i garantir el Dret a la Informació de la ciutadania.

Sigues part d’aquesta nova etapa de l’SPC!
Amb molts objectius assolits al llarg del temps, seguim tenint reptes importants al davant. La lluita contra la precarietat al sector no s'acaba. La defensa del Dret a la Informació i l'exigència d'iniciatives polítiques i parlamentàries per garantir-la avancen, però contínuament calen nous impulsos perquè encara hi ha estaments molt poderosos que malden per mantenir la informació segrestada. Vivim en una època de retrocés dels drets i de les llibertats civils i ciutadanes entre els quals els drets sindicals i laborals no són una excepció. Els sindicats en general i l'SPC en particular són ara molt necessaris. Si ens organitzem, ens protegim. Per això demanem més suports.
Ampliar l’abast de la nostra acció sindical i professional ens permetrà afrontar amb més força els nous reptes i les velles amenaces de la professió i el periodisme:
- La regulació del Dret a la Informació –com ho està en bona part dels països del nostre entorn–
- La inclusió en plantilla dels i les periodistes a la peça i lluitar contra els falsos autònoms
- La defensa de la negociació col·lectiva i oposició a les reformes laborals que la fan més difícil
Al cap de 25 anys de bagatge del Sindicat, ens disposem a sumar-hi la innovació que requereixen les circumstàncies actuals. Ens hi ajudes?

Hauptmerkmale
El teu suport ens permetrà:
- Incrementar la nostra presència a l’àmbit digital per arribar a qui no ens coneix.
- Fomentar accions divulgatives relacionades amb el Dret a la Informació i la Llibertat d’Expressió.
- Reforçar la nostra estructura per cobrir noves necessitats.
- Ampliar la nostra acció sindical i assessorament jurídic laboral a nous perfils professionals i a les noves generacions.
Aquest projecte pretén ampliar la base social de l’SPC perquè sigui encara més el sindicat de tots i totes les periodistes i professionals de la comunicació, així com sensibilitzar la ciutadania vers la importància del #Periodigne i d’exercir i reclamar el seu Dret a la Informació.
Ajuda’ns a fer de l’SPC l’organització que necessites com a professional i la que necessita tota la ciutadania!
Volem:
- Donar a conèixer el Sindicat i actualitzar la seva imatge.
- Optimitzar la comunicació digital del Sindicat.
- Sensibilitzar el sector i la ciutadania, i cercar suports, per impulsar el #Periodigne.
- Incrementar el treball en xarxa i ampliar l’interès social pel Dret a la Informació.
- Potenciar les plataformes per organitzar de forma unitària els professionals del sector i incrementar la seva incidència.
- Ampliar la base territorial del Sindicat i enfortir-lo per continuar fent front als problemes (nous i antics) de la professió periodística i de la comunicació.
- Fomentar els plans d’igualtat a les empreses; també l’equitat de gènere en la participació professional i en l’acció sindical.
- Ampliar el suport a les noves necessitats i perfils professionals. Organitzar serveis d’assessorament específic per a freelances i periodistes a la peça.

Warum das wichtig ist
Ens adrecem a totes les persones treballadores de la informació i la comunicació, així com d’altres sectors, entitats socials i organitzacions, que veieu com nosaltres la necessitat de continuar lluitant per una societat democràtica gràcies a un periodisme lliure i independent.
La defensa del Sindicat dels drets laborals dels treballadors i les treballadores dels mitjans públics, privats i del Tercer Sector i de la comunicació és des de sempre una tasca marcada per la precarització del sector, que s'ha agreujat encara més des de la crisi del 2008. En un context generalitzat de descrèdit dels mitjans de comunicació i de precarietat laboral en el sector, des de l’SPC impulsem aquest projecte per unir forces.
Comptem amb el suport de l’afiliació especialment, així com amb el de tota una part de la professió que aprecieu i valoreu positivament la tasca que hem realitzat durant tots aquests anys i el de tots aquells sectors de la societat que simpatitzeu amb la nostra feina i amb els quals hem estat col·laborant en els darrers anys.
Per a nosaltres és també molt important arribar a aquells segments de la professió que encara no ens coneixeu prou i a tota la ciutadania en general.



Team und Erfahrung
Amb les reflexions, experiències i aprenentatges adquirits al llarg de la trajectòria del Sindicat, la Junta Executiva actual –sorgida del VIII Congrés, celebrat el 14 d'abril 2018– impulsem aquest projecte amb l'objectiu d'enfortir l'organització, que fa 25 anys que defensa els drets laborals de la professió periodística i de la comunicació i el dret ciutadà a la informació.

L’SPC el formem centenars de persones, treballadores i treballadors dels diversos àmbits de la informació i la comunicació. La Junta Executiva és escollida als congressos, que se celebren cada quatre anys. El màxim òrgan decisori entre congressos és l'Assemblea Anual d'Afiliats i Afiliades i disposem del Consell General, òrgan assessor i de col·laboració amb la Junta Executiva, que és d'adscripció voluntària. Amb aquesta estructura podem actuar de forma àgil.
El Sindicat de Periodistes de Catalunya va néixer el 1993 per respondre a les necessitats específiques que plantejava el sector. Vàrem seguir el model d’altres països, com França, Gran Bretanya, Itàlia o Portugal. Vam ser el primer sindicat de periodistes a l'Estat espanyol. Amb els que van néixer darrere nostre a altres comunitats autònomes vam constituir el 2001 la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), a través de la qual formem part de la Federació Europea de Periodistes (FEP) i la Federació Internacional de Periodistes (FIP), l'organització de periodistes més important del món, amb més de 600.000 afiliats i afiliades.

El 2009 vam afegir al nostre nom oficial el 'cognom' de Sindicat de Professionals de la Comunicació, amb les mateixes sigles SPC, amb la voluntat d'explicitar encara més el nostre caràcter inclusiu i unitari dels treballadors i treballadores del sector.
Els darrers 25 anys, l’SPC ha desenvolupat un paper fonamental en:
• La negociació i signatura de convenis col·lectius a una gran quantitat de mitjans de comunicació catalans que no en tenien, tant de premsa escrita, com de premsa digital, ràdio i televisió. En aquells que ja en tenien, la nostra presència i el treball conjunt amb altres sindicats han permès seguir defensant les millors condicions de treball possibles.
• La inclusió en alguns convenis de clàusules per limitar o evitar la presència d'estudiants en pràctiques desenvolupant tasques estructurals allunyades dels objectius d'aprenentatge als mitjans.
• L’impuls i aprovació d’estatuts de redacció i de comitès professionals per reforçar l'autonomia dels periodistes, que ens protegeixen actualment.
• La incorporació en l'Estatut de Catalunya d'un article –el 52– que estableix les obligacions de l'administració per garantir el Dret a la Informació de la ciutadania. Vam reclamar-ho en la redacció de l'Estatut de l'any 2006, durant la fase de participació ciutadana. Des de la seva aprovació treballem perquè des de la Generalitat es desenvolupi legislativament aquest article.
• La incessant lluita per uns mitjans de comunicació públics gestionats democràticament i sense ingerències dels governs de torn i amb uns òrgans de control que no responguin a quotes polítiques. Les nostres propostes han permès millores puntuals que maldem perquè es consolidin.
• La defensa per un reconeixement explícit i real dels mitjans de comunicació del Tercer Sector sense ànim de lucre, perquè es puguin desenvolupar amb les mateixes condicions que els mitjans privats i els públics.
• La reivindicació pel reconeixement dels i les periodistes a la peça en conveni, que ha topat sempre amb la negativa de les empreses a negociar aquesta qüestió. Continuem exigint al Govern espanyol una Llei de Drets Laborals dels i les Periodistes que suposi la regularització d'aquest col·lectiu i la seva incorporació a la Seguretat Social perquè tinguin la mateixa cobertura social que la resta de treballadors i treballadores, com ho està en països del nostre entorn com França, Itàlia o Portugal.
L'ofici d'informar canvia cada dia.
Des de l'SPC reclamem un periodisme digne.
